Monobank та NovaPay. Чи є шанси для українських фінтех-стартапів закріпитися на європейському ринку

Monobank і група Нова пошта виходять на європейські ринки. Прийнято вважати, що рівень сервісу в Україні в галузях фінтеху і логістики перевершив європейський. А як насправді? NV Бізнес розпитав експертів про конкуренцію в ЄС, зокрема, в Польщі.

За даними Нацбанку Польщі, чистий прибуток банківського сектору у 2022 року склав 13,1 млрд злотих (близько 108 млрд грн) — зростання на 116,2%. За цей же період, за інформацією Нацбанку України, вітчизняний банківський сектор, не зважаючи на війну росії проти України, отримав прибуток 24,7 млрд грн проти 77,4 млрд грн у 2021 році. Що, втім, вп’ятеро менше ніж у поляків.

Висока прибутковість фінсектору у Польщі приваблює українські фінтех-компанії виходити на цей ринок. Про це вже оголосили великі гравці — monobank та NovaPay (належить Новій Пошті).

Не лише потенційно високі прибутки мотивують українських учасників ринку. Станом на листопад найбільше — майже 1,5 млн — статусів тимчасового захисту українцям надала Польща, ще понад 1 млн — Німеччина і приблизно 450 тис. — Чехія. Понад 100 тис. українців зареєстровано також в Італії, Іспанії, Болгарії, Великій Британії та Франції. Згідно дослідження НБУ, у 2022 році витрати українців за кордоном порівняно з попереднім роком зросли більше ніж утричі — до $2 млрд на місяць.

Тож це хороший момент для виходу на європейський ринок гравцям з України, впевнені експерти.

Але не все так просто, особливо у східний Європі. На відміну від олдскульноі і зарегульованої старої частини континенту, рівень цифровізаціі бізнесів у тій же Польщі досить високий. А уявлення про видатне лідерство українського сервісу є, мягко кажучі спрощеним. Тож українські компанії чекає жорстка конкуренція, якщо вони намагатимуться вийти за рамки клієнтських спільнот в українських діаспорах.

Що відомо про вихід monobank та NovaPay на ринок ЄС

Як розповів NV Бізнес співвласник monobank та проекту stereo у Польщі Олег Гороховський, вони інвестують у польський проект stereo — приблизно в 15 мільйонів євро. «Наші 15 млн — це бюджет першого року. Дуже велику частку складає те, що нам потрібно сплачувати за кожного клієнта, який відкриє у нас рахунок нашому провайдеру, з яким ми домовилися про співробітництво. В Польщі в нас так званий Bank as a Service (BaaS; Aion Bank — Ред.). Тобто є провайдер, який має банківську ліцензію, котрий надав нам можливість використовувати свій баланс для того, щоб продавати продукти. Але це коштує грошей», — сказав він.

Акціонерами польського проєкту є сам Гороховський, Михайло Рогальський і Вадим Ковальов.

На поточний момент, за інформацією Гороховського вже більше 180 тис. передзамовлень на новий польський проєкт. «Конверсія буде не менш ніж 50%. Це дивовижно. Я вважаю, що зараз почнеться якийсь бунт серед польських банків, які не будуть дозволяти нам вийти на цей ринок. Польський регулятор вже вийшов з роз’ясненням, що це з’являється не банк, а банківський сервіс», — зазначив Гороховський.

Польський проєкт stereo передбачає: безкоштовний банківський рахунок, віддалену реєстрацію через «Дію», меню та підтримка українською, безкоштовні перекази в Україну, відсутність комісії за поповнення та зняття готівки, безкоштовна віртуальна картка (але фізична — до 25 злотих), підтримка Apple та Google Pay.

Буде звичайна версія stereo та окрема платна підписка stereo+ із додатковими функціями та меншими комісіями за 15 злотих на місяць. Це дає безоплатний випуск фізичної картки (без підписки — 25 злотих), деякі платежі за IBAN будуть безкоштовними (без підписки — 5 злотих), відкриття рахунку в євро, а також можливість коментувати та реагувати на платежі, як у monobank.

Для реєстрації у новому застосунку необхідно буде мати PESEL (номер запису в польській системі реєстрації населення).

Проєкт stereo by mono схоже зіштовхнеться з іншим великим гравцем з України. Про плани вийти на фінансовий ринок ЄС NV Бізнес також повідомив CEO найбільшої платіжної системи в Україні NovaPay Андрій Кривошапко, але вони обрали більш комплексний підхід, вирішивши отримати власну ліцензію.

Перший офіс NovaPay відкрито у Вільнюсі. За словами Кривошапка, там вже працює частина їхнього топ-менеджменту, що формує команду. «Тут ми подалися на ліцензію EMI (Electronic Money Institution), яка дає нам право надавати клієнтам платіжні послуги, відкривати рахунки, випускати платіжні картки та багато іншого. Відповідно до литовського законодавства, щоб отримати ліцензію, на місці має працювати фінансовий моніторинг, юристи, бухгалтери та інші працівники. Зараз ми наймаємо необхідних фахівців, які розуміють тонкощі локального ринку та країн Балтії», — розповів він.

Також, за словами Кривошапка, зараз NovaPay забезпечує Нову пошту, що виходить на європейські ринки під брендом Nova Post, всією платіжною інфраструктурою через власні технологічні рішення або через локальних партнерів.

«Але насамперед ми плануємо інвестувати у розвиток нашої платіжної інфраструктури: у 2022 запустили інтернет-еквайринг, а в 2023 на черзі власні pos-термінали (еквайринг), власні платіжні методи для електронної комерції та фінансовий застосунок. Тому є інвестиції, як в Україну, так і за кордоном на суму 240 млн грн», — повідомив він.

Хто є глобальними конкурентами?

monobank та NovaPay потрібно буде конкурувати з такими мастодонтами, як Revolut та Wise, що вже давно працюють на ринку ЄС.

 

«Так, там є Revolut, Wise. І в Revolut там більше мільйона клієнтів. Вони розуміють, що це таке», зізнався Гороховський. Але, вони, насамперед, розраховують, що їх підтримають українці, що через війну виїхали з України. «100 тисяч відкритих рахунків — це перша ціль. Наскільки я пам’ятаю, в mono у 2017 році, коли ми його розробляли, і у 2018, коли він вже почав бурно просуватися, наша перша мета була 100 тисяч клієнтів. Тому що це означало, що проєкт відбувся», — сказав він.

У NovaPay масштабніші плани. «У нас є дуже амбітні плани вийти на 3 млн користувачів цього року. Але все це буде залежати від нашого ліцензування», — повідомив Кривошапко. — Планується, що це буде один застосунок і на Європу, і на Україну. Але для того, щоб працювати легально, що в Європі, що в Україні, нам треба отримати і тут, і там ліцензію. В Україні, з одного боку, простіше, але весь час відкладають прийняття закону (дозволить випускати платіжні картки та відкривати рахунки — Ред.)”.

У NovaPay так як і у mono також розраховують, що першими їхнім застосунком будуть користуватися саме українці.

За словами Кривошапка, у них є козир у вигляді надання платіжного сервісу Новій Пошті. «По-перше, ми плануємо працювати на всю Європу, а кожна країна різна — Польща, Литва, Німеччина. По-друге, ми плануємо бути не тільки ще одним гравцем фінтех ринку із застосунком. Ми ще будемо надавати транскордонні фінансові сервіси в усіх країнах присутності Nova Post. Тому не думаю, що ми будемо напряму конкурувати з Монобанком. Скоріше, будемо доповнювати один одного, бо маємо різні бізнес-моделі», — вважає фінтех-бізнесмен.