Відповідь НБУ на запит UAPS щодо проблемних питань нового закону про фінансовий моніторинг

28.04.2020 року набрав чинності Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 року №361-ІХ (далі – Закон про запобігання легалізації).

Відповідно до п.8 Розділу Х Закону про запобігання легалізації Національний банк України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом зобов’язаний привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.

Оскільки Закон про запобігання легалізації вносить суттєві зміни щодо роботи як небанківських, так і банківських установ, та потребує розкриття загальних норм нормативно-правовими документами Національного банку України, UAPS листом від 24.02.2020 року №24/02/01 та повторним листом від 31.03.2020 року №31/03/01  зверталась до Департаменту фінансового моніторингу Національного банку України з проханням надати роз’яснення щодо наступного:

  1. Якими нормативними актами Національного банку України керуватись небанківським фінансовим установам, щодо виконання всіх норм Закону про запобігання легалізації з 28.04.2020 року до моменту приведення Національним банком України своїх нормативно-правових актів до норм Закону про запобігання легалізації та набуттям їх чинності.
  2. Чи буде надано небанківським фінансовим установам перехідний період для розробки та реалізації внутрішніх документів з врахуванням нормативно-правових актів Національного банку України у внутрішніх процесах, та чи не буде це суперечити діючому на той момент Закону про запобігання легалізації.

Одночасно, Асоціація також звернулась до Департаменту фінансового моніторингу Національного банку України з проханням створити робочу групу з представниками Асоціації з підготовки нормативно-правових актів Національного банку України щодо здійснення небанківськими фінансовими установами фінансового моніторингу.

Асоціація отримала відповідь від Департаменту фінансового моніторингу Національного банку України, в якому зазначено, що:

«Національний банк залучатиме експертів та учасників небанківського фінансового сектору, зокрема Асоціацію, до опрацювання нормативно-правових актів у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

При цьому, розуміючи складнощі, які можуть виникнути у небанківських фінансових установ як суб’єктів первинного фінансового моніторингу після набрання чинності Законом, у відповідній постанові буде передбачений перехідний період, упродовж якого суб’єкти первинного фінансового моніторингу матимуть можливість привести у відповідність до законодавства свої внутрішні документи, процедури та налаштувати програмне забезпечення.

Ураховуючи зазначене, до приведення Національним банком своїх нормативно-правових актів у відповідність до вимог Закону суб’єкти первинного фінансового моніторингу мають керуватися у роботі чинними нормативно-правовими актами Національного банку в частині, що не суперечить нормам Закону.

Національний банк під час здійснення нагляду, розглядаючи питання щодо необхідності застосування заходів впливу до суб’єктів первинного фінансового моніторингу за порушення вимог Закону, буде враховувати наявність перехідного періоду та здійснюватиме адекватні й виважені дії, як зазначено, зокрема, у листі Національного банку від 22.04.2020 № 25-0006/20068.»