У ВРУ зареєстрований законопроект, який вводить кримінальну відповідальність для пов’язаних осіб з небанківською фінустанов

У Верховній Раді України зареєстрований законопроект №2334 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності пов`язаних із фінансовою установою осіб».

Даний законопроект  передбачає запровадження кримінальної відповідальності керівника небанківської фінансової установи, її кінцевого бенефіціарного власника, іншого власника істотної участі у фінансовій установі за вчинення будь-яких дій, що призвели до завдання великої матеріальної шкоди (понад 170 тис. грн) державі або клієнтам.

Кримінальна відповідальність передбачає обмеження волі на строк від одного до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк, з накладенням штрафу від 85 тисяч до 170 тисяч гривень та позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

За внесення керівником або іншою службовою особою фінансової установи, окрім банку, у звітність, яка подається до Національного банку України та/або НКЦПФР та/або Нацкомфінпослуг завідомо неправдивих відомостей законопроектом передбачається покарання штрафом від 15 тисяч до 30 тис грн.

До пов`язаних з фінансовою установою осіб законопроектом пропонується віднести:

  • осіб, які мають істотну участь у фінансовій установі, та особи, через яких ці особи здійснюють опосередковане володіння істотною участю у фінансовій установі;
  • керівників фінансової установи, керівника служби внутрішнього аудиту;
  • споріднених та афілійованих осіб фінансової установи, у тому числі учасників небанківської фінансової групи; осіб, які мають істотну участь у споріднених та афілійованих особах фінансової установи; керівників юридичних осіб та керівників фінансових установ, які є спорідненими та афілійованими особами фінансової установи, керівника служби внутрішнього аудиту;
  • асоційованих осіб фізичних осіб, вищезазначених у цьому пункті;
  • юридичних осіб, в яких фізичні особи, зазначені в цьому пункті, є керівниками або власниками істотної участі;
  • будь-яких осіб, через яких проводиться операція в інтересах осіб, зазначених у цьому пункті, та на яку здійснюють вплив під час проведення такої операції особи, зазначені в цьому пункті, через трудові, цивільні та інші відносини.

Крім того, в пояснювальній записці до законопроекту, як обгрунтування необхідності прийняття акту, наводиться ситуація яка склалась на ринку недержавних пенсійних фондів, а як приклад шахрайські дії з Корпоративним недержавним пенсійним фондом Національного банку в 2015 році, сума активів якого перевищувала 50% розміру всього ринку НПФ.

«Два колишні інвестиційні менеджери фонду нібито за незаконну винагороду розмістили активи на депозитних рахунках неплатоспроможних банків і в облігаціях підприємств, що були визнані неплатоспроможними. Укладались договори, за якими КНПФ НБУ брав на себе відповідальність за ризики неповернення кредитів, що видавались за рахунок пенсійних активів фонду, розміщених на депозитах у банках. КНПФ НБУ втратив пенсійних активів на 900 млн грн, що тоді дорівнювало близько 40% всіх активів системи недержавного пенсійного забезпечення. Іншими прикладами шахрайства є депозитно-кредитні схеми, маніпулювання цінами на акції пов’язаних компаній та необґрунтоване присвоєння інвестиційних рейтингів облігаціям підприємств. Щоб уникнути відповідальності за скоєння цих дій, шахраям стають в пригоді «глибокі знання» українського кримінального права» – йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.